Wetenschappelijke Achtergrond

Zodra je regelmatig cardio- of krachttraining doet, verandert je lichaam met als doel deze trainingsbelasting beter te kunnen verwerken. Bij krachttraining ontwikkel je bijvoorbeeld meer kracht en spiermassa, totdat je lichaam de training goed aankan. Je kunt dan variŽren in soort training, trainingsintensiteit en het aantal trainingen per week. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat rust, voeding, supplementen, training en het herstel optimaal zijn.

Een groot voordeel van een 'trainingskamp', waarin je veel en intensief traint en waarin je alles optimaliseert, is dat je de spieren dwingt tot een structurele verandering. Hierdoor word je ineens een heel stuk sterker en nemen je prestaties in korte tijd sterk toe. Deze structurele verandering is in wetenschappelijk onderzoek beschreven als het verhogen van het aantal celkernen in de spiercel. Zodra dit plaatsvindt, kan de spiercel groeien en sterker worden (hypertrofie) doordat iedere celkern het vermogen heeft een bepaalde hoeveelheid spiereiwit aan te maken. Met meer celkernen is er dus meer productievermogen tot spiereiwitten, wat resulteert in meer spiermassa en kracht.

Structuele verandering: Spiergeheugen
Recent onderzoek laat zien dat als je het aantal celkernen eenmaal hebt verhoogt deze niet meer verdwijnen, ook al train je minder of doe je een tijdje zelfs helemaal niets. Zodra je dan weer begint met trainen, activeer je de spiercellen weer. Het hogere aantal spierkernen zorgt ervoor dat je sneller en meer spiereiwit kunt opbouwen en dus versneld weer in je oude vorm komt. Wetenschappers denken dat dit de verklaring is voor het in de praktijk geobserveerde 'spiergeheugen'. Download wetenschappelijke publicatie